понеделник, март 21, 2005

Масово разпродават хотели на втора линия по морето

21.03.2005
http://www.monitor.bg

Собственици в курортите и крайбрежните градове пробват пазара с високи цени

С 5-6% са се увеличили туристите, леглата в "Златни пясъци" - с 20% годишно


Собственици на малки семейни хотели и на такива, разположени на втора и трета линия в големите курорти масово ги обявяват за продажба през последната година, сочат данните на брокерите на недвижими имоти.

Повечето хотелиери споделят, че все по-трудно успяват да осигурят добра запълняемост и управление на базите си заради отслабналия туристически поток и обмислят да пренасочат инвестициите си към други райони по крайбрежието. Очакванията на туроператорите за тази година са за небивал спад на немските туристи, които са основните летуващи на нашето крайбрежие. От TUI например засега отчитат 17% спад на записванията за България.

По данни на "Адрес недвижими имоти" собствениците на подобни почивни бази вече изоставят големите презастроени курорти, като "Слънчев бряг" и отчасти "Златни пясъци" и се насочват към по-малките населени места, като Кранево, Балчик, Черноморец, Каварна. Повечето се надяват да инвестират парите от продажбата в нов хотел в по-спокойно населено място. За целта обаче обявяват нереално високи цени и трудно намират купувачи, обясняват брокерите. По техни изчисления при цените на пазара в момента и средна запълняемост повечето продавани хотели ще се изплатят на новите си собственици за 15 години, което е изключително дълъг срок. По данни на сайта за недвижими имоти Imot.bg средните цени на обявените за продажба хотели в курортите "Слънчев бряг" и "Златни пясъци" варират около 800-900 евро на кв. метър.
По тази причина и реалните сделки са спорадични, а по-големите от тях дори не минават през агенциите. Такива продажби излизат след края на активния сезон, но исканите цени действително са много високи, коментира шефът на варненската агенция "Градев" Валентин Градев. Според него ситуацията на Златните обаче е доста по-различна от застроения до краен предел "Слънчев бряг". Тенденцията за тотална продан на хотели е типична за южния курорт, обясни той.

Част от собствениците на не дотам печеливши хотели намират и друг изход - преустройството им в апартаментни комплекси, които се разпродават на части при изключително висока печалба. Цените на подобни имоти варират между 1000 и 1500 евро на кв. метър, а впоследствие бившият собственик се ангажира с поддръжката и отдаването им под наем.

По данни на Валентин Градев на "Златни пясъци" в момента се строят основно подобни апартаментни сгради. Сходна е и ситуацията на "Слънчев бряг".

Подобна вълна отчете и Лазар Лазаров, главен брокер в агенция "Явлена". Причината е, че апартаментните комплекси се реализират много по-бързо на пазара - в рамките на 1-2 години, докато възвръщаемостта на хотелите е около 10 години, обясни той. Според него собствениците, които излизат с оферти за хотели обикновено само пробват пазара с надеждата да привлекат чужди купувачи, които не познават добре ситуацията у нас и биха платили исканите високи цени. Според Лазаров обаче те имат по-скоро очаквания, а не реална представа за пазара на имоти.

При добра цена всичко се продава и това е част от бизнеса, обясни за "Монитор" собственик на два хотела в "Златни пясъци". Интерес към хотели, обявени за продан, има повече от страна на чуждестранни инвеститори. Обикновено това са хотели от втора и трета линия в курорта, които трудно се запълват с туристи, обясни предприемачът. Според него тенденцията за продажба на хотели е свързана с два фактора - увеличението на туристите е с около 5-6 процента, а всяка година легловата база в курорта нараства с около 20 на сто.