четвъртък, декември 09, 2004

Недвижими имоти в Русе

ДИНАМИКАТА на пазара за недвижими имоти в Русе не подмина магазините. Гарантираното рентиране и обслужването на нови пазари са едни от факторите, които правят магазинните площи особено атрактивни, търсени и скъпи. Нека да направим уговорката, че под магазини разбираме площта за стоките, които продаваме в тях. Магазинът сам по себе си като недвижим имот е пасив - плащаме данъци, консумативи и охрана. Обращението и видът на стоката са същността на магазина - неговата стойност. Факт е, че кварталните малки магазини-будки са вече история. Има ново структуриране и директен сблъсък между търговците в търсене на изгодната цена за продавачи и купувачи. Ограниченото предлагане на магазини за продажба в т.нар. топцентър на града - улиците Александровска, Цар Освободител, Петко Д. Петков и началото на ул. Борисова, вдигнаха цените до 1500 EUR/кв. м и нагоре. Това са предпочитаните райони за магазини, в които се предлагат мъжка и дамска мода, спортни стоки и аксесоари, кожени изделия, златарски стоки, обувки и козметика. Социалната група, която те обслужват, са главно млади хора и тези, които са на средна възраст. Въпреки голямото търсене преговорите са трудни и регистрираните сделки в посочения район са инцидентни. Все по-често на този пазар се появяват чужди инвеститори, които търсят търговски площи над 100 кв. м и допълнително покачват градуса на ценовите оферти. Шансът на българските участници при търсенето на магазини е, че купуват всичко, което се предлага на пазара до 40 кв. м. Вече се регистрира интерес и към инвестиране в хипермаркети от типа Метро. Предстои и оформяне на градското сити. Прогнозата е, че случайните играчи на магазинни площи ще изчезнат от пазара и Русе ще възстанови своя европейски вид. Създаването на така наречените търговски центрове сателити в крайните квартали е резултат от желанието да се стигне по-близо до потребителя. Влияние върху тях обаче оказва и социалното преструктуриране на населението. Доходите на жителите в посочените квартали ограничават печалбите на бъдещите собственици на магазини там. Това се отразява върху цените и добър магазин в крайните жилищни комплекси се предлага от 400 до 600 EUR за кв. м. Повечето от производителите в района предпочитат да затворят цикъла на своята дейност и да продават в собствени магазини. Нуждата да разширят дейността си доведе до поскъпване на магазинните площи дори в райони, които доскоро не бяха актуални. Обикновено тези сделки се сключват на минимални цени, често при участие в търгове и ликвидация на дружествени активи. Вече са налице изградени сериозни вериги от магазини за хранителни стоки и конфекция в града. Друг фактор, който определя ценовите нива при покупка на магазини, е потенциалът на относително големия град за търговците от по-малките селища. Все още това са единични сделки, при които разположението на обектите по райони е почти без значение. При тези сделки най-често се купуват случайни обекти на нетърговски места, които са до 30 кв. м.